søndag den 22. september 2013

Trylletræet

Hvad er en legeplads uden et trylletræ? Et træ, som man kan sætte sig under og ønske alt mellem himmel og jord. Et træ, hvor der bor blå bamser med vinger, glimmer og følehorn eller grønne dukker med turkisfarvet hår og perleøjne på maven. Et træ, som spiller den dejligste musik med bjælder som vinden puster til, og som glimter og stråler når solen leger med de fine perler, som hænger som istapper ned fra grenene. Et træ, som man måske skifter farve, hvis man kravler op i???


                          



Sådan kan I gøre:

  • Find sammen med børnene et godt træ, som kan fortrylles. Måske er der et gammelt træ, som skal fældes, som I kan få lov til at beskære voldsomt, så det bliver helt skulpturelt? 
  • Lad børnene tage aflagte bamser og dukker med og mal dem med akrylmaling (fx Art Acrylic fra AV Form eller Galeria). Når jeg laver sådan et projekt med børn, vælger jeg altid på forhånd (eller sammen med børnene) en farveskala som ligger mellem to grundfarver. Fx blåt og gult. Så slipper man for at alt ender med at blive brunt. Jeg blander fx 6 farver, som børnene kan vælge imellem - og deriblandt er der også pastelfarver, altså farver, der er lysnet med hvid
  • Dagen efter at I har malet dyrene, kan de dekoreres med alt hvad I kan komme i tanker om: Fx perler, glimmer, skumbogstaver, knapper, mosgummivinger, som børnene selv klipper, knapper, stofblomster, små bitte plastikdyr, småskrot, fjer osv.osv. Jeg bruger limpistol og evt. hæfteklammepistol. Børnene viser mig hvor tingene skal sidde, og jeg betjener de "farlige maskiner". Hvis det er større børn, kan de sagtens selv styre en lavtemperaturlimpistol   
  • Dyr og dukker monteres med fx neongrøn murersmor og flytter ind i træet. Husk at sige en trylleremse, mens dyret hænges op!!     
  • De lange perlekæder med en bjælde i enden er lavet på ståltråd og bare viklet godt omkring grenene. 

Rigtig god fornøjelse!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar