mandag den 6. februar 2017

Monotryk med zentanglemønstre (eller splat-monstre)





I denne weekend holdt jeg familiekursus i Hinnerup Billedskole, og jeg havde besluttet, at temaet skulle være MONSTRE. Hvad er mere skønt end at undskylde sin surfen rundt på Pinterest med forberedelse?  Og pludselig dukkede der et lille billede op, som lige talte til mig. Se bare her: http://emerlyearts.blogspot.dk/2014/10/therapeutic-art-class-creating.html

Fluks gik jeg i gang med at eksperimentere, og på weekendkurset, blev idéen grebet med kyshånd af børn og voksne, drenge og piger. Det kan jeg godt forstå, for udtrykket er bare cool på den helt rigtige 2017-måde, og selve processen er næsten meditativ. Og så ikke et ord om Rorscach-tests!!!  

Projektet er alle tiders som buffer i billedkunsttimerne i både i indskolingen, på mellemtrinnet og på valgfag. Og så gør det jo heller ikke noget, at man samtidig kan vinge flere punkter i formålsparagraffen for billedkunst af: Bl.a. farvelære, komposition, eksperimenter med forskellige materialer og udtryksformer, tegning med forskellige redskabet, arbejde med fantasi og forestilling + form og struktur.

Så... What´s not to like? Jeg glæder mig i hvert fald til også at give mine faste elver i Hinnerup Billedskolen opgaven, som passer så fint ind i forårets tema: "Hvad nu hvis...?"

Rigtig god fornøjelse!


Sådan kan du gøre:

  • Dryp akrylmaling på den ene halvdel af et stykke papir (på den lange led), fx A3. Det er godt, at der ikke er alt for meget farve, så der forbliver en del luft mellem farvepletterne. Det levner plads til tuschtegningerne. 
  • Fold papiret på den lange led og tryk det sammen.
  • Fold papiret ud og læg et rent stykke akvarelpapir oveni. Tryk over det hele med hænderne og løft ark nummer to af. Nu har du et monotryk uden fold på midten. 
  • Læg begge ark til tørre. 
  • Hent evt. zentanglemønstre ned fra nettet som inspiration.
  • Gå på opdagelse i dine tryk og lad fantasien lege med. Er der monstre eller fantasidyr, som venter på at blive kaldt frem med øjne, kløer, fødder? 
  • Tegn på dine tryk med sorte spirttucher og fyld tomme områder ud med zentangle-mønstre. 

  Her kan du se eksempler på hvordan mine kursister i weekenden greb opgaven:










Ingen kommentarer:

Send en kommentar